![]() |
Kapitan Borchardt pod żaglami fot. M.Rzeszewski |
Kapitan Borchardt to nowy, a jednocześnie najstarszy polski żaglowiec. Trzymasztowy szkuner gaflowy został wybudowany w Holandii w 1918 roku jako oceaniczny statek towarowy. Dla kraju był to rok niezwykle ważny. Polska po 123 latach odzyskała dostęp do morza. Rozpoczęły się prace nad odtworzeniem floty morskiej i edukacją przyszłych kadr „wilków morskich”. Powstała pierwsza szkoła morska w Tczewie. Pojawił się tam m.in. Karol Olgierd Borchardt, późniejszy kapitan i propagator tradycji morskiej, człowiek legenda, powszechnie znany z twórczości literackiej – autor m.in. książki „Znaczy kapitan”.
Dla uhonorowania jego postaci i idei popularyzacji tradycji oraz zwyczajów morskich, postanowiono ochrzcić żaglowiec, który dotąd pływał jako „Nora”, „Harlingen”, „Moewe”, „Vadder”, „Gerrit”, „In Spe”, „Utskar” czy ostatnio „Najaden”, imieniem „Kapitan Borchardt”.
Przebudowany w 1989 roku żaglowiec dysponuje dwoma kabinami dwuosobowymi, siedmioma kabinami trzyosobowymi oraz czterema kabinami czteroosobowymi. Wszystkie posiadają klimatyzację oraz łazienkę z natryskiem i toaletą. Tym samym łączy w sobie niepowtarzalną atmosferę historycznego żaglowca z komfortowymi warunkami, w których można przeżyć żeglarską przygodę.
Żaglowiec będzie pełnił rolę jednostki flagowej Miasta Gdańska i będzie promował miasto w portach zagranicznych oraz podczas międzynarodowych i gdańskich imprez żeglarskich. Będzie także działał na rzecz edukacji i tradycji morskiej, organizując rejsy dla dzieci i młodzieży z gdańskich szkół.
Dane techniczne:
Typ: szkuner trzymasztowy
Materiał: stal
Długość całkowita: 45 m
Długość pokładu: 33,84 m
Szerokość: 7,02 m
Zanurzenie: 3,21 m
Wyporność: 173 tony
Żagle: 10 żagli o pow. 600 m2
Silnik: Caterpillar 3406B, 350 HP
Ilość miejsc: 49 (w tym 8 dla załogi zawodowej)
Kabiny: 2 dwuosobowe, 7 trzyosobowych, 4 czteroosobowe, 5 dla załogi
źródło: Magdalena Kuczyńska Biuro Prasowe
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz